Diabeł - koncepcja cz IV
"Gdyby rzeczywiście nauczano ludzi, że Adam i Ewa są odpowiedzialni
za wszystkie okropności historii ludzkiej, to nieszczęsna para z
pewnością byłaby przeklinana i znienawidzona w dziejach chrześcijaństwa;
jednak ich wizerunek w folklorze był raczej nacechowany sympatią,.a ich
postępek spotykał się z wyrozumiałością: bo i któż potrafi się zawsze
opierać pokusie? Zamiast zrzucać odpowiedzialność za nasze nieszczęście
na parę protoplastów, przyznajemy poprzez symbol Wygnania, że jesteśmy
wyciosani z krzywego drewna (by użyć kantowskiej metafory) i że nie
zasługujemy na to, by wieść beztroskie, szczęśliwe i bezczynne życie;
takie wyznanie nie brzmi bodaj absurdalnie.Symbol Wygnania zawiera też
niewyraźną nadzieję Powrotu do utraconego domu i ufność, że ludzkie
cierpienie nie okaże się mimo wszystko daremne, że coś ważnego zostało
zyskane na ludzkiej drodze krzyżowej, coś, czego nie można by osiągnąć w
inny sposób. Pojęcie feliz culpa jest pośrednią antycypacją Powrotu,
który przyniesie coś więcej, niż tylko odbudowanie pierwotnej
niewinności. Zakłada ono, że nie powrócimy po prostu do poprzedniego
stanu"
"...(Adama i Ewy) Pytanie, czy jest rzeczą
sprawiedliwą okrutne karanie ludzkości za drobne przewinienie, które
popełniła nieznana para w zamierzchłej przeszłości, nie jest.zawiłą
teologiczną zagadką, którą rozwiązać mogliby jedynie wysoko
wyspecjalizowani logicy czy prawnicy; jest to problem łatwo zrozumiały
dla niepiśmiennych wieśniaków i można tylko zastanawiać się, co ludzi
skłoniło do wiary w taki absurd"
"...i że nawet zło, którego byliśmy sprawcami, czy przynajmniej
jego część, mogło stać się narzędziem naszego doskonalenia"
"Nie możemy pojąć Boskich zasad rządzenia światem, pozostaje nam
pewność, że Jego sprawiedliwość ostatecznie zwycięży, że dobro i zło
spotka się z właściwą zapłatą; nie ma to jednak nic wspólnego z naszym
ziemskim szczęściem i niedolą". Mówiąc krótko, postawa chrześcijanina
nie polega na oczekiwaniu nadprzyrodzonych reakcji na jego moralne
postępowanie, polega na
zaufaniu do Boga. W
obliczu nieszczęść powodowanych przez siły nie podlegające naszej władzy
chrześcijanin nauczony jest „oddawać Bogu swoje cierpienie" i ufać"
Komentarze
Prześlij komentarz