Biomechanika - w końcu wyjaśniam

Z konieczności muszę pominąć wiedzę, którą mam "książkową", bo część mi się pokrywa, a części (wydaje mi się) po prostu nie dotknęliśmy z powodu braku wystarczającej ilości czasu.
Biomechanika jest pewnego rodzaju precyzją w ciele (emocja nie jest najważniejsze, lub nie na pierwszy planie). Ciało ma być przygotowane do ruchu - ugięte kolana, ciało delikatnie pochylone do przodu, ręce wzdłuż ciała, ale nie "rozluźnione". Ta postawa daje inne możliwości "napięciowe".
Wszystko dzieje się z głowy - "posyl". Zanim się wykona ruch trzeba wiedzieć po co i "dokąd". (Odczułem, że szczególny nacisk jest na nogi).
(ten film świetnie obrazuje czym jest odkaz, dobrze też widać kiedy coś się wymyka rytmowi)

Do tego dochodzi istotna sprawa - RYTM - niby jest to oczywiste, ale wcale nie kiedy się wykonuje. Dużo "sprawniej" wykonuje się "czując" rytm. Jest się o co zahaczyć. Odkaz, posyl, toczka. Odkaz - przygotowanie do ruchu rodzaj wygięcia ciała przed ruchem (który jest możliwy do zaobserwowania przez odbiorcę), posyl - kierunek, cel, ruch i toczka - wyraziste zakończenie ruchu. Wszystko to ma wewnętrzny rytm, który można dowolnie stworzyć - wydłużyć odkaz, zmodyfikować posyl itd. Obojętnie co się zrobi, ZAWSZE czuję kiedy mam dobry rytm (i kiedy go tracę).
(kij, też szukanie rytmu)

P.Bogdanow zaczął od chodzenia w przestrzeni. Celowego chodzenia. Potem dodawał wyżej wymienione elementy. Dodał do tego świadomość obecności partnera.
https://www.youtube.com/watch?v=mlcUGMdXJPA - ten film pokazuje doskonale czym jest rytm w biomechanice.
Ćwiczenia rytmiczne polegały na podrzucaniu piłeczką lub trzymaniu na dłoni kija. Nie chodziło o samo podrzucanie, ale znalezienie "tego" rytmu właściwego. Świetnie sprawdzałem sobie różne możliwości rytmiczne, i wiem, że jest to wiedza, która przyda mi się od razu w moich produkcjach - "sprawdzać możliwości".



Popularne posty z tego bloga

"Opowieść Wigilijna" - scenariusz

"Barbie" - myśli - AKTUALIZACJA

Prace nowe - Bestia